zaterdag 6 oktober 2012

Blogpost 1 LEV Reflectie hoofdstuk 1

Dag iedereen!
Hoofdstuk 1 is een mooie inleiding in de wereld van het onderwijs. het geeft weer, en het laat zien hoe we kunnen te weten komen hoe er praktisch gedacht wordt in de beginselen van deze wereld (vakken, lesuren enz...)
Ongetwijfeld boeiende stof voor een leraar in opleiding!
Hieronder mijn persoonlijke reflectie.

Via de website bekwaamheidsbewijzen ben ik te weten gekomen dat ik voor het vak "Apotheek" een vereist bekwaamheidsbewijs heb. Dit door mijn diploma bachelor Farmaceutische en biologische technieken. Dit is een hoger onderwijs korte type (HOKT op de site).
Voor de vakken chemie, biologie, wiskunde heb ik bvb een Voldoende geacht bekwaamheidsbewijs.
Ik onderstreep hier bvb omdat ik nu ook weet dat ik voor een hoop andere algemene vakken een VO heb. Zelfs Aardrijkskunde, en bvb geschiedenis. je kan dat geven met een HOKT + GPB (getuigschrift pedagogische begeleiding/nu dus de SLO)

Als ik er twee vakken kan uitpikken dan is dit Apotheek en Chemie.
Apotheek is géén algemeen vak (AV) maar is een TV (of kan zelfs PV zijn). Dit is ook logisch want "apotheek" is geen algemene wetenschap. het is een mengeling van zeer veel wetenschappen en technieken. Vandaar dat ik het uitermaten boeiend zal vinden om hierover les te geven. Je kan namelijk geen "apothekerke" spelen als je geen begsinselen hebt van chemie, biochemie, anatomie, en zelfs fysica.
Ik meen te beschikken over veel vakinhoudelijke kennis en het zou een droom zijn om dit te mogen onderwijzen. Maar ik moet hier realistisch zijn. Daar het geen AV is, wordt het ook maar aan enkele richtingen in het secundair onderwijs gegeven. Bvb de richting "apotheekassistent". De kans dat ik dus aan een groot aantal uren kom voor dit vak, en in het bijzonder een fulltime, zal dus niet heel groot zijn.

Anderzijds is er mijn fascinatie voor de pure chemie, ook wel scheikunde genoemd. Als kleine jongen van 12 jaar zat ik met de chemiedoos die ik kreeg voor mijn sinterklaas, gezellig in mijn tuinhuis te experimenteren. Tot het te hard begon te stinken, en mijn moeder het broebelen een halt toeriep. Zalig vond én vind ik het. Zuivere fascinatie en de mensen doen fascineren. Dit is de grootste drijfveer waarom ik chemie wil geven. Chemie is een algemeen vak, en de kans dat ik hiervoor enkele uren te pakken krijg, is dus groter.

Daar ik geen master diploma heb, zal ik voor het ASO terechtkomen in het secundair onderwijs van de eerste en tweede graad. Waar exact, dat zal uiteraard afhangen van welk vak ik zal geven.
Chemie krijgt men bvb pas in de tweede graad in iedere ASO richting. Apotheek is er ook vanaf de tweede graad, voor de richting apotheekassistent. Aangezien apotheek géén AV is, zal ik het ook kunnen onderwijzen in het TSO in de derde graad.

Het aantal lesuren voor een fultime is afhankelijk in welke graad ik terechtkom. Kom ik bvb terecht voor mijn gekozen vak chemie, dan is dit automatisch in de tweede graad. Daar zal ik voor een fulltime chemie minimum 21 uur hebben, en maximum 22 uur.
Kijk ik naar apotheek, dan wordt het iets ingewikkelder. Als ik dit moet onderwijzen als een PV, dan zijn dit minimum 29 uur, en maximum 30 (ook in de derde graad).
Dit zijn de feiten. Als ik kan kiezen, dan lijkt het me interessanter om chemie te geven. Iets waarvoor mijn fascinatie even groot is dan voor apotheek, en minder uren.
Anderzijds, in apotheek wordt meer praktisch gedacht, wat ook bijzonder leuk is. In feite, als ik les kan en mag geven in één of twee of drie of vier wetenschapsvakken, dan maakt het me eigenlijk ook niet veel uit.
het gaat om les geven. Daar ga ik voor.

Daar ik nogal polyvalent ben, zou ik er niet om geven om na verloop van tijd enkele BPT uren te doen. Dit lijkt me een leuke afwisseling. Door mijn commerciële job die ik nu heb, denk ik trouwens dat het nog goed zou afgaan. Ik denk hierbij aan public relations.
En nuluren? Waarom niet. Ik werk nu wel 50 uur per week. Zolang ik het maar graag doe. Uiteraard mag er geen misbruik zijn van deze situatie. 15 nuluren zou dus ook wel wat overdreven zijn...
Ok, het is gecategoriseerd in het onderwijs, maar het is ook wel positief dat alles zo goed omschreven is. Voor mij is het positief dat er dingen bestaan als BPT en nuluren.
verplicht een plage uur maken zou ik ook geen ramp vinden. Waarom niet??? Als je graag les geeft?? Flexibiliteit is een belangrijke eigenschap als leerkracht, en ik hoop (en denk van wel) daarover voldoende te beschikken.

Solliciteren kan op méér dan één manier gebeuren, en is ook goed beschreven. Opnieuw een voordeel. "op den bots" solliciteren zoals in de privé sector, is in het onderwijs niet aan de orde. Dat is goed, zodat alles goed bekeken en omschreven kan worden. Nadelig hier vind ik  dan wel dat het volgens mij soms de kans zal ontnemen aan scholen om een flexibele keuze te maken. Ik zou gebruik maken van alle beschikbare mogelijkheden (VDAB/onderwijskoepels/rechtstreekse sollicitatie). De rechtstreekse sollicitatie heeft volgens mij wel de beste slaagkansen. Dan toon je dat je DAAR OP DIE SCHOOL wil lesgeven.

Het AGODI artikel geeft duidelijk weer dat het grootste tekort zich bevindt in de derde en vierde graad van het secundair onderwijs. Door deze situatie op de arbeidsmarkt, en kijken naar mijn vakken, zijn mijn kansen om in het onderwijs te komen, wel goed.
Er zijn ook het meeste leerkrachten tekort in de grote stedelijke gewesten. Bvb Antwerpen en Brussel. Angst is dan het eerste woord wat in me opkomt. Veel leerkrachten hebben volgens mij een oprechte angst om in deze grote steden les te geven. Hebben ze schrik voor multiculturailiteit in de klas? Té grote klassen? Minder rechtstreekse interactie? Jammer is dit. Het is aan de nieuwe generatie om dit tekort in te vullen en deze angsten te omarmen! En toch zijn er 21% werkzoekende leerkrachten...
Flexibiliteit moet het motto zijn. Natururlijk moeten we ook weer hier kritisch zijn en weten dat misschien het uren systeem een mee te maken heeft met de moeilijk ingevulde posities...stof tot discussie genoeg. Voor op het discussiegesprek zeker? :-)

Deze redenen heb ik gevonden om wel les te willen geven in een groot stedelijk gewest:
http://www.onderwijstalent.be/leraar_worden/11-goede-redenen-om-les-te-geven-van-11-antwerpse-leraars.
De moeite om eens te lezen.

Het optreden van Ken Robinson is wel leuk. Hij heeft gelijk; iedereen doet zijn zegje wel in het onderwijs.
We moeten onderwijs koesteren. het legt de basis van wat en wie we zijn, samen met de opvoeding van de ouders en de voeding van sociale, externe factoren. Het is echter bijzonder moeilijk. de wereld evolueert zo snel, terwijl wij er moeten "het huidige moment" onderwijzen.
Leuk is dat hij zegt dat kinderen fouten maken niet weten, en dus normaal vinden. Volwassenen vinden dit niet. We worden onderwezen, of WERDEN alvast te veel onderwezen dat we GEEN fouten mogen maken. Ok, het blijft fout dat 1+1=3 is. Geen discussie. Maar wanneer het gaat over opvattingen, leren leren...bestaan er dan wel foute dingen? Daar moeten wij, als nieuwe generatie leerkrachten bijzondere aandacht voor hebben.


Tot slot wil ik deze reflectie eindigen met een leuke cartoon. Ik heb deze gekozen omdat ik wil dat de leerlingen lachen, als ze naar hun boeken kijken van de vakken die ze van mij gekregen hebben. Ik wil er een punt van maken dat ze mijn vak niet haten, dat ze met zin naar de les komen. En interesseert de wetenschap hen niet, dat ze toch leren in de les, mét hun zin. Niet enkel wetenschap, maar ook kritsche, en soms grappige reflecties van, en van in het leven mogen kunnen in mijn les.

Hopelijk heb ik u kunnen boeien met deze blog.

Groeten
Laurenzo

4 opmerkingen:

  1. Dag Lorezno,
    Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar jouw chemielessen. Ik heb hier zo'n saaie herinneringen aan, dat ik me moeilijk kan voorstellen dat ik dat examen met een glimlach zou leren. Ik hoop dus voor jou en je leerlingen zeker dat het je lukt. Maar met je enthousiasme en positieve instelling ben je natuurlijk al een hele stap in de goede richting! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Laurenzo

    Je hebt me geboeid van de eerste tot de laatste zin. Heel goed gedaan.
    Het klopt dat er heel wat vacatures in Antwerpen en Brussel zijn: ik lees dat je de uitdaging niet uit de weg wil gaan.
    Humor in onderwijs is heel belangrijk: bekijk alvast deze links.
    http://www.utwente.nl/so/vop/tips/tips_voor_het_brengen_van_mere.doc/
    http://www.klasse.be/archief/mogen-we-nog-lachen-op-school/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Laurenzo,

    mooi geschreven, met veel passie en zeker van je stuk. Je wilt je duidelijk volledig geven, want je legt dikwijls de nadruk op flexibiliteit. Met jou enthousiasme zullen de lessen chemie er zeker leuker op worden. Een goede uiteenzetting.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk geschreven!

    Sommige zaken vallen op, vooral je enthousiasme en flexibiliteit vallen op. Ik denk dat twee heel belangrijke voorwaarden zijn indien men het goed wil doen in het onderwijs! Interessant trouwens dat er zo een vak bestaat als "Apotheek" ik had hier nog nooit van gehoord. Met jouw achtergrond lijkt het vak op je lijf geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen