zaterdag 23 februari 2013

ICT en onderwijs

Mijn eerste computer raakte ik aan toen ik 12 jaar was. Je kon dan "iets" doen met de computer! Leuk! In het tweede middelbaar had ik dactylografie: leren typen. In het derde was het vak informatica aan de beurt. Mijn eerste internet ervaring deed ik op in het vierde middelbaar. Surfen was heetst van de naald, en razend populair. Het werd al snel duidelijk dat wat eerst een hype was, snel zijn opmars vond op alle fronten. Handigheid ten top! Dit is nog steeds niet veranderd, maar de ICT heeft wel een extra dimensie gekregen. NOODZAAK. Nu is het niet alleen enkel een handig hulpmiddel, maar het is een verplichting geworden. Schrap de ICT, en dan schrap je automatisch de bedrijvigheid die de Westerse cultuur zo typeert. ICT is dus uitermate belangrijk. Het is meer dan ooit deel van ons leven. Niet enkel op de vaste thuis pc, maar ook op onze labtop,GSM, IPAD enz... Niemand is nog ver weg: We gaan al mailend, netwerkend en twitterend de wereld door! Als leerkracht zullen we ongetwijfeld die pc en internet ook nodig hebben. Meer nog, we zullen hem moeten integreren in de lessen. De jongeren nemen geen genoegen meer met een wit krijtje en een afdreuning van de les. En gelijk hebben ze! We kunnen zoveel meer realiseren met de ICT mogelijkheden! We kunnen niet enkel netwerken met andere leerkrachten, maar we hebben ook een ongekende toegang tot hopen informatie. Niet enkel de leerkracht, maar ook de leerling is beter geïnformeerd. Vroeger was de leerling volledig afhankelijk van de kunde van de leerkracht. Wanneer hij nu iets niet snapt, dan zoekt hij/zij het toch gewoon op? Het zal aan ons zijn om de leerlingen tóch te blijven triggeren. Wij als leerkracht moeten hen de zaken goed blijven uitleggen op een constructieve manier. Laat de ICT daar zeker een inspirerende rol in spelen. Het is niet alleen onze job de leerlingen de correcte bronnen aan te reiken, maar hen ook aan te leren hoe ze zelf kunnen filteren in de veelvoud van bronnen. Voor mij als leerkracht wetenschappen zal het uitleggen van complexe theorieën LEUK worden met internet en PC. Er zijn heel veel zaken die op animatie zijn vastgelegd, en er zijn uitermate goede websites. Het staat buiten kijf dat ICT een belangrijke rol speelt en zal blijven spelen. Bedrijven die mikken op complexe profielen zeggen resoluut "uw profiel past niet in deze functie" wanneer men een leek blijkt te zijn op ICT vlak. We moeten dit beseffen als leerkracht en de leerlingen hiermee dikwijls aan het werk stellen. Ook op dit vlak moeten we echter kristisch blijven. Het is niet de bedoeling dat de chemie les veranderd in een les ICHEMIE. De kennis moet dan ook nog worden aangereikt door de leerkracht. De verwerking van de kennis echter, daar kunnen we de hulp van de ICT middelen inschakelen! Dus als je het mij vraagt: ICT is top, en zal belangrijker en belangrijker worden. Gebruik het samen met de leerlingen, en laat ze de leerstof creatief verwerken met ICT tools! Laurenzo

2 opmerkingen:

  1. Hey Laurenzo, je optimisme om ICT te integreren in de klas is duidelijk groot. Je kritische noot op het einde is terecht en je toont krachtig aan dat een leerkracht voor de klas nog steeds belangrijk is (kennis overdracht), want misschien wordt er in de toekomst alleen nog via computer les gegeven, klinkt misschien te ver gezocht, maar als ik zie in welke mate de computer in de samenleving levende personen vervangt (uitleenautomaat in bibliotheek, kopen ticket station, kassa's supermarkt, etc.)dan is het belangrijk dat de waarde van een leerkracht wordt benadrukt. ICT als ondersteuning van het onderwijs dat is het juiste motto.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Laurenzo, enthousiasme blijft je typeren, super! Ik vond vooral ook je start wel confronterend, hoe 'onze generatie' stap voor stap de ict-wereld leerde kennen... Ict is intussen echt belangrijk en niet meer weg te denken,dat is een feit. Het is duidelijk dat jij hier graag gebruik van zal maken. Ik ben vooral blij dat je de ict ook eerder als ondersteuning ziet, ter verwerking van de leerstof. De rode draad van je blog volg ik volledig, alleen is je enthousiasme over de ict groter dan bij mij momenteel, maar we werken eraan! (Leerkracht in continu leerproces ;)

    BeantwoordenVerwijderen