zaterdag 2 maart 2013

Vakdidactische sessie 1/ Wiskunde

Reflectie vakdidactische sessie 1: Wetenschappen Aangezien de docente afwezig was, heb ik deelgenomen aan de sessie "wiskunde", omdat ik dit vak ook mag geven. We waren met een zevental personen, wat wel positief is. Het is steeds leuker om in kleine groepen ervaringen uit te wisselen. Er waren 4 mensen aanwezig die reeds actief zijn als leerkracht wiskunde. De vakdidactische sessie bestond voornamelijk uit het uitwisselen van ervaringen. Het was positief dat we eens konden vernemen van andere mensen hoe het nu werkelijk is om wiskunde te geven. Dat blijkt allesbehalve van een leien dakje te gaan... Al snel merkte ik dat er toch vaak sprake is van zaken als gedemotiveerde leerlingen, slechte basiskennis, geen interesse in wiskunde, te weinig tijd als leerkracht... De leerkracht vulde regelmatig aan met goede tips, die natuurlijk steeds welkom waren! Het spijtige aan deze sessie was dat het enkel bij uitwisselen van ervaringen bleef. We praatten voornamelijk over negatieve zaken, en ik mistte een beetje de werkelijke input van het lesgeven zelf. HOE moeten we nu de lessen aanbrengen??? Ik had verwacht dat er eens iemand van de leerkrachten een lesje ging geven, en dat aan de hand van deze les tips gegeven konden worden. Dat kwam er dus niet. We bleven rond tafel zitten. Nu moet ik ook wel zeggen dat de leerkracht iets anders in gedachten had, maar dat het een beetje in het honderd liep omdat sommige mensen niet zijn komen opdagen... In de essentie mag dit misschien ook geen probleem vormen?We kunnen toch wel iets in situ uitvinden? Ervaringen uitwisselen vind ik dus écht te weinig voor een les vakdidactiek. Er mag op zijn minst wel iemand aan het bord komen, en wat zaken uit de doeken doen. Misschien snakte iedereen eens naar een moment zonder wiskunde? :-) Ik hoop dat mijn vakdidactische sessie wetenschappen er dus iets anders zal uitzien. Hopelijk zegt men "meneer of mevrouw x: probeer eens aan het bord theorie y uit te leggen".Het mag dus wel allemaal een beetje spannender zijn! Laurenzo

1 opmerking:

  1. Hey laurenzo,
    Wel jammer dat de les vakdidactiek zo moest uitdraaien voor jou. Het is inderdaad wel een minpunt dat je niet de ervaring hebt kunnen opdoen van iemand les te zien geven op dit vakgebied en totaal geen praktische tips hebt meegekregen.

    Het blijft een feit dat ze inderdaad wel iets creatiever voor de dag hadden mogen komen, en dat het geen problemen zou mogen hebben gegeven dat er verschillende mensen niet zijn komen opdagen voor deze les. Snelle reacties en afwijkingen van het vooropgestelde lesverloop zijn namelijk ook goede basiskwaliteiten waarover een leerkracht dient te beschikken.

    BeantwoordenVerwijderen