donderdag 21 maart 2013

DCP opdracht pedagogische taak

Hoe zie ik nu mijn pedagogische taak als leerkracht?


Er is volgens mij een heel sterke verweving tussen de manier van les geven en de opvoedkundige taak van een leerkracht. Een leerling moet in de eerste plaats aanvaarden dat de leerkracht soms bijschaaft, en bijstuurt waar nodig. De leerling moet hiervoor de leerkracht vertrouwen! Wanneer een leraar gedreven en opbouwend les geeft, zal het vertrouwen met de leerlingen sneller groeien dan wanneer men teruggrijpt naar de ouderwetse doceervorm van lesgeven.

Dit vertrouwen vind ik uitermate belangrijk. Ik vind van mezelf dat ik te vertrouwen ben, en ik wil dat ook uitstralen naar mijn leerlingen. Ze mogen én kunnen mij vertrouwen. Dit moeten ze voelen én weten.

Wanneer ze mij vertrouwen zullen ze me ook toelaten in hun leefwereld, en kan ik mijn visie op mijn vakken, op de wereld met hen DELEN. Het is belangrijk te beseffen dat wij als leerkracht ook niet alles kunnen weten. We kunnen info delen op opvoedkundig vlak, maar het inhameren, dat zit er volgens mij niet meer in. Echter, wanneer er vertrouwen is, zal een leerling ook makkelijk pedagogische tips "aanvaarden".


Een tweede aspect is gelijkheid. Hier hecht ik ook veel belang aan. We zullen ongetwijfeld mensen uit alle milieu's leren kennen. Het is onze plicht om hen allen gelijkwaardig te behandelen. Ook denk ik dat we er alles moeten aan doen om deze gelijkwaardigheid duidelijk te maken. Wie discrimineert, zal niet goed functioneren in onze maatschappij. En dit zinvol functioneren is toch iets wat wij hen willen bijleren?


Flexibiliteit is een sleutelbegrip. Wie flexibel is, kan de wereld aan. Zorg dat je niet vastroest. We moeten willen bijleren, en andere zaken willen doen buiten onze routine klusjes. Ik hoop deze eigenschap te kunnen optimaliseren bij iedere leerling. Door flexibel te zijn zal men ZIN hebben om andere dingen te doen, ZIN hebben om met andere rassen om te gaan en ZIN hebben om te leven tout court.

Waardevorming binnen mijn vakgebied:

Een mooi voorbeeld van een expliciete waardevorming binnen de wetenschappen is het volgende:

Ik vind het belangrijk om ook de oorsprong van wetenschappelijke ontdekkingen te kennen. Wie heeft wat uitgevonden? Waarom? Was het toeval? Hoe is men hierop gekomen? Welke nood had men?? Wetenschappen kunnen dus eigenlijk vakoverschrijdend perfect verweven worden met het vak geschiedenis (denk ik bvb aan mijn eerste microles). Ik zou deze informatie dan ook vakoverschrijden willen aanpakken met de leerkracht geschiedenis. De leerlingen zouden er heel veel baat bij hebben!

Zorg voor milieu is een echte VOET bij de lessen chemie en biologie. Het lijkt me dan ook niet meer dan logisch dat ik hieraan veel aandacht zal besteden. Correcte afvalverwerking zal bij mij zeker aan de orde zijn in het laboratorium! Geen zuren in de waterleiding en opletten met zomaar gassen naar buiten te leiden!

Respectvol en veilig omgaan met jezelf de medestudenten zal ook heel belangrijk zijn. In een soms gevaarlijke wetenschappelijke wereld kunnen de leerlingen zich niet permiteren om de veiligheidsregels niet na te leven. Daarom zal ik er in het labo op toezien dat de leerlingen zich verantwoordelijk gedragen en elkaar niet kwetsen. Hopelijk nooit onopzettelijk maar al zeker niet opzettelijk.

Het respectvol omgaan met elkaar spreekt voor zichzelf. Dat hoort thuis in de klaslokalen, maar ook in de laboratoria.

Zoals reeds eerder gezegd: Wanneer al deze zaken met een vleugje humor en een zachte :-) ijzeren hand worden aangereikt, denk ik dat dat helemaal te doen moet zijn!

Laurenzo

1 opmerking:

  1. Persoonlijk vind ik zelf ook dat de vertrouwensrelatie tussen de leerkracht en de leerling van kapitaal belang is. En het is een feit dat wanneer de leerkracht op een gedreven manier zijn les geeft en ook eens een zijspoor durft te nemen i.f.v. de pedagogische taak die hij/zij heeft deze vertrouwensrelatie ook veel beter zal zijn .

    De normen en waarden rond gelijkheid bijbrengen aan de leerlingen vind ik zelf het belangrijkste punt op de agenda van de pedagogische taak van de leerkracht. Als er geen gelijkheid is tussen leerkracht en leerlingen en tussen de leerlingen onderling onder elkaar dan bestaat er ook geen respect. En zonder respect kan een klasgroep niet op normale wijze functioneren.

    Dit zal dan ook zijn weerslag hebben op de te bereiken doelstellingen van het leerplan.

    BeantwoordenVerwijderen