zaterdag 30 maart 2013

DCP actualiteit bij leerplandoelstellingen Laurenzo Lefèvre

Van volgende 2 leerplandoelstellingen wil ik graag bespreken hoe ik ze kan koppelen aan de actualiteit (of de leefwereld van de leerlingen).

1 De cursisten kunnen de gevolgen van infecties met micro-organismen omschrijven

(Leerplaninfo:koepeloverschrijdend/VO studiegebied chemie, opleiding farmaceutisch technisch assistent. 2012/690/6//V13)

Hierbij zou ik ik de cursisten vragen om eens te beschrijven HOE zij zich voelen wanneer ze:

1/griep hebben
2/een verkoudheid hebben
3/een bronchitis hebben
4/een wondontsteking hebben
5/...

Iedereen van de leerlingen kan zich perfect inbeelden hoe het is om één of meerdere van bovenstaande zaken te hebben (lees: om ziek te zijn). Men kan het zich dus perfect voorstellen. Deze symptomatiek zou ik vervolgens vertalen naar de correcte pathologische begrippen (koorts, spierpijn, bacteriële/virale infectie....
Hierbij speel ik dus in op hun leefwereld. Ook al is het niet hun leefwereld van het huidig moment, toch zullen ze zich dit alles levendig voor de geest kunnen halen.

2 De leerlingen kunnen een eenvoudige voorstelling van enkele optische toestellen en de beeldvorming kunnen omschrijven.

(leerplaninfo: Technisch secundair onderwijs, studiegebied chemie, richting techniek-wetenschappen, 2de graad, leerplannummer 2001/019)

Iets wat heel actueel is zijn de smartphones. Wat zeker niet meer mag ontbreken voor de tieners (en volwassenen) is een camera, die ingebouwd is in de smartphones.

Ik zou aan iedere leerling zeggen dat ze eens een foto mogen maken van een voorwerp die in de klas staat.
Vervolgens zou ik heb vragen OP WAT ze gelet hebben bij het maken van een foto.
Eén van de antwoorden zou bv. zijn 'mijn camera scherp stellen'. Dan zou ik hierop verdergaan door te vragen WAT dat eigenlijk is, dat "scherpstellen"? Dit kunnen we dan verwoorden op het bord en later schematisch voorstellen.

Hiermee hoop ik in de leefwereld van de leerlingen te komen en hen zo te boeien!

1 opmerking:

  1. Doorheen je blog is te zien dat je de leerlingen hun leefwereld centraal probeert te stellen in de les, wat op zich niet altijd even makkelijk is bij een technisch/wetenschappelijk vak. Je lost dit op deze manier heel handig op.

    Zelf vind ik het persoonlijk ook zeer belangrijk om dit soort vakken zo praktisch mogelijk te proberen maken om de saaiheid uit de les te verdrijven en zo continu hun aandacht vast te houden. Met de opdracht van de smartphones is dit een ideaal voorbeeld van hoe je dit eventueel zou kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen