dinsdag 26 maart 2013

DCP PP tussentijdse reflectie

Na een beetje theoretische beschouwingen, tijd voor wat praktijk!

In mijn vorige blog vertelde ik reeds dat Elise wat bloed ging afnemen van mij. Ik ga hier nu wat wat dieper in detail op in. Ik zal dus concreet ervaren, maar vooral ook bezinnen én waarnemen (zie leercirkel van Kolb).

Deze methode is gemakkelijk voor mij: Ik heb er ten eerste geen problemen mee dat mijn bloed wordt afgenomen en zo kan ik direct alles zien (en aan den lijve ondervinden).

Ik kan nu het volledige proces stap voor stap beschrijven, maar enkele foto's met een korte uitleg  zullen ongetwijfeld meer zeggen.

1: De bloedsomloop moet tijdelijk afgesloten worden met een elastiek zoals hieronder te zien is:

Dit is om de venen tijdelijk te doen opzwellen en goed zichtbaar te maken.










2: Het armoppervlak wordt ontsmet met Hibitane: Dit is een alcoholische oplossing die ervoor zorgt dat de bacteriën op het prikoppervlak worden gedood. Zo kunnen ze niet in de bloedbaan indringen wanneer de naald de vene zal penetreren.












3: De naald die we gebruiken is een vlindernaald. Deze zijn makkelijk vast te nemen tijdens het prikken aan het groene gedeelte.
Belangrijk bij het prikken is dat de opening van de naal naar BOVEN wordt gericht. Zo kan je snel de huid indringen, omdat de scherpe punt op die manier eerst de huid ontmoet.












4: De twee belangrijkste soorten afnamebuisjes zijn serumbuizen en edta buisjes (ethyleen-diamine-tetra-acetaat). De serumbuisjes bevatten géén anticoagulans (antistollingsmiddel) en een gelfase. De edta buisjes zijn gecoat met een anticoagulans.prikken Men moet natuurlijk steeds weten voor welke testen welke buis men moet priken . Deze verschillen zal ik kort uitleggen tijdens de presentatie van mijn pp opdracht in de klas.
2 serumbuisjes en 1 EDTA buis.













Met deze middelen heeft Elise haar ding kunnen doen. Ik vond het belangrijk deze te beschrijven want dit materiaal zal gebruikt worden in het filmpje die ik zal maken wanneer ik zelf bloed prik.

Wanneer ik hier over nadenk en reflecteer, lijkt het me allemaal vrij logisch en niet zo moeilijk. Nu is het gewoon een zaak van alles op een rijtje te zetten, en de praktijk correct, en met een durvende hand uit te voeren. Wanneer we dit toetsen aan de leercirkel kunnen we zeggen dat dit hier gaat over de analyserende fase. De volgende fase is DOEN.

Tot dan!
Laurenzo






Geen opmerkingen:

Een reactie posten